2009. március 30., hétfő

openSuse 11.1

Vasárnap reggel gondoltam egyet, majd elkezdtem letölteni az Ubuntu 8.10-et és az openSuse 11.1-et. Mindkettő ingyenes (mi sem természetesebb), és a legfrissebb verziók a disztribúciónál. 1 évvel ezelőtt, amikor meglett a laptopom, akkor próbáltam több Linux-ot is, de egyikkel sem sikerült működésre bírnom a WLAN, és ez nagyon beütött. Semmi sem nagyobb probléma, mint az, hogy az ember nem tud higgadtan netezni! :D

De vasárnap túltettem magam ezen, és az openSuse weboldalon megnéztem a hardvertámogatásokat is. Mit látnak szemeim. Támogatják az Atheros xy wlan chipsetemet. Már le is szedtem a torrent filet, és uTorrenttel elindítottam a letöltést. Az elmúlt 1 év alatt, míg jelentősen visszaszorult a Linux rajongásom, és nem használtam annyit a Linuxot, túl sok változás nem, de azok a pici változások is pozitív tartalmúak voltak. A KDE felület legfrissebb verzióját használhatom, ami ugyanúgy tetszik, mint a KDE3.5-ös verziója. És nem aggódok azon, hogy a Gnome népszerűbb. Lehet, hogy ösztönösen azt választom, ami nem népszerű. Én leszarom a többiek véleményét... :D (Na jó, ennyire nem durva a helyzet...)

És most itt ülök, openSuse 11.1, Firefox-ból írok, háttérben youtube-ozok, és nem akadozik, ami egy plussz pont, hiszen tudnivaló, hogy a laptopom nem a leggyorsabbak közé való. Amarokot is használtam már, de pindurka problémák vannak még vele, majd csiszolom a hangkártya beállításokat. Eleinte még nem, de most már maximális felbontáson írok, 1280*768-ason. A felület szép, programokból annyi van, hogy az áttekinthetőnek tűnik, és fent van a Kopete (chat progi), illetve a GIMP is. :) OpenOffice szinte már kötelező Linuxokon, ha jól olvastam több Linux disztribútor oldalán....
Hadd említsek néhány szót a Windowsról is. Mindenki - anyámkínja is - szidja a Windowst. Igen, a windows kibaszott drága, a nagyobb játékok csak Windows-on futnak, mindig lefagy, stb.
Én azt mondom, hogy a Windows-ra szükség van. Sokan mondták régen, hogy a Linuxot hackerek írták hackereknek. Szerintem a Linux tényleg nehezebben kezelhető, és professzionálisabb, jobb rálátás kell a kezeléséhez. A Windows-ot bárki tudja használni. Pont ezért fogom ezentúl is mindenkinek azt javasolni. A Linux nem fog magától beállítódni, hiába fejlődött nagyon sokat. A Linux egy tökéletes rendszer, melyet neked kell tökéletesen beállítanod. A Windows tökéletlen rendszer, de legalább magától "beállítódik". Értem ezt úgy, hogy Windows-ra hardvertámogatás az egekben van. Egy hardvernél már nem azt nézed, hogy Windows-on jó-e, hanem azt, hogy melyik operációs rendszerhez jó a Windows-on kívül. Most jönne minden Linux guru, hogy de hülye vagyok, miért nem írom meg magam az illesztőprogramot, vagy miért nem használok Linux-os progikat, melyekkel tudom működtetni (esetleg) a Windows-os illesztőprogramokat. Mindjárt meg is nézik nekem, hogy én hülye vagyok, mert a gép összes hardverét tökéletesen be lehetne állítani.
Lófaszt.
Nem kell más segítsége. Nekem most csak az eszme kell, az nagyon.
Más Linux-os azt mondaná, hát igen, ez ingyé van, a winfos drágán. Nem ez a lényeg. Az a lényeg, hogy mindenki fejleszti mindenkinek.

Meglepő volt, hogy telepítenem kellett a Flash Playert. Persze lehet mondani, hogy két klikk, de maradjunk annyiban, hogy ez Windows-ra igaz mindig. Én már telepítettem úgy Mandriva Linux alatt, hogy konzolban kellett írnom 3-4 parancssort, és csak utána történt értelmes dolog. És akkor sem mindig (Linux guruk kedvéért, bináris forrásból telepítettem... betarolt és gzippelt csomagban volt a cucc). De most leszedtem a .rpm csomagot, és igen, valóban, régebben is találkoztam vele, akkor is tetszett, most is tetszett, most is működött, hihetetlen gyorsan feltette magát, volt kb. 2 kérdése, csak a hülye nem tudta, hogy nyomod a next gombot (itt most magyar :D - következő)

Úgy néz ki, hogy csak akkor kell átmennem Windows alá, ha Steamezni és Source SDK-zni akarok. Röhögjenek a Windows rajongók, de azt tudom mondani, hogy a Linux attól még tökéletes lehet, hogy ha nem portolja a Valve a dolgokat Linux alá... (Pedig annak idején olvastam egy ezzel kapcsolatos témáról...)

Megint előkerült az a téma, ami az alatt oldódott meg, mialatt én 9-es - 10-es voltam. Az NTFS fájlrendszer kezelése (olvasása és írása is egyben). Most már simán a csomag része volt, igaz, az UHU 2.1-ben is (Figyelem, az UHU magyar fejlesztés ;) Linux rajongóknak javaslom a kipróbálását!)

Azt hiszem most ennyi lesz....
Isten veled zárt forráskódú Windows.
Isten hozott nyílt forráskódú Linuxom.

1 megjegyzés:

sanyynn írta...

Pár hibám van ezzel a bejegyzéssel kapcsolatban... A Steam megy linux alatt, az UHU-t nem ajánlom senkinek, de főleg nem "Linux rajongóknak", "nagyobb játékok csak Windows-on futnak" - a wine pillanatnyilag 12047 programot kezel (WoW, GW, CS, CSS, CoD, SRO, EvE, HL2, hogy csak a gyakoribbakat említsem), Firefox 1 klikkből telepíti a flash playert, nem kell ide rpm... amúgy a többi stimmel. :)

Csilliárdossá válás - "Hogyan legyenek rendben a pénzügyeim?"

 Hogy nézzen ki egy napod: vagyon-pénz-tartalék-megtakarítás egészség kapcsolatok (párkapcsolat, gyerekek, barátok, család)   Pénzügy: ...